
Po stronie dziecka
SIMBA Edukacja i terapia to jeden z najstarszych gabinetów integracji sensorycznej w Krakowie. Działa od 2005 roku najpierw jako gabinet integracji sensorycznej, a od 2010 roku pod obecną nazwą. Udzielamy wsparcia, stosując uznane metody, których skuteczność podwyższamy jako świadomi własnych działań terapeuci.
WIDZIMY NAJPIERW DZIECKO, JEGO ZDOLNOŚCI I POTRZEBY, POTEM DOBIERAMY ODPOWIEDNIE METODY I SPOSOBY ODDZIAŁYWAŃ
Maciej Baraniewicz
Założycielem i właścicielem SIMBY jest Maciej Baraniewicz – pedagog specjalny, psycholog, terapeuta Integracji Sensorycznej (SI) oraz Indywidualnej Stymulacji Słuchu metodą Johansena (JIAS). Ma wieloletnie doświadczenie w edukacji i terapii dzieci ze złożoną niepełnosprawnością w Zespole Szkół Specjalnych nr 11 w Krakowie oraz terapii dzieci z zaburzeniami w odbiorze i przetwarzaniu wrażeń sensorycznych (SPD, APD, DAMP). Na bieżąco uczestniczy w konferencjach i szkoleniach.
Współprowadzący 3-semestralne studia podyplomowe „AAC”, zrealizowane z udziałem grantu MEN przy Akademii Pedagogiki Specjalnej w latach 1999-2001. W 2013 roku prowadzący warsztaty w Petersburgu, a w 2016 roku w Petersburgu i Moskwie dla pedagogów i psychologów rosyjskich. Od 2014 roku prowadzący zajęcia na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie w ramach pierwszych w Polsce podyplomowych studiów na kierunku Porozumiewanie się osób niemówiących w praktyce terapeutycznej. Kreator innowacyjnego podejścia do edukacji osób z głębokim upośledzeniem umysłowym opartym na planowaniu, konstruowaniu i wykorzystywaniu przystosowań. Propagator idei przewagi edukacji nad opieką i terapią w pracy z tą grupą uczniów. W ramach szkoleń porusza wszystkie tematy związane z szeroko pojętą edukacją uczniów z wieloraką niepełnosprawnością, będąc otwartym na propozycje uczestników, będąc otwartym na propozycje uczestników. Prezentowane zagadnienia osadzone są w praktyce pedagogicznej z jednocześnie mocnym umiejscowieniem w teorii psychologicznej i pedagogicznej. Obecnie główne nurty jego zainteresowań i dociekań w odniesieniu do edukacji uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością to: wpływ temperamentu na sposób zaspokojenia potrzeb (samoregulacja, zachowania nietypowe), standardy edukacji, jakość życia, przystosowana aktywność poznawcza.
Autor publikacji i wystąpień dotyczących edukacji uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnosci:
- Baraniewicz M., Batko E., Ochał J. Pisarek A., „Stymulacja podstawowa jako forma edukacji osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością”[w:] Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, J.Pilecki, S. Olszewski (red.), Kraków 1999.
- Baraniewicz M., „Strukturyzacja najbliższego środowiska dziecka” [w:] „Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym”, M. Piszczek (red), Warszawa 2000.
- Baraniewicz M., Batko E., Ochał J. „Stymulacja sensomotoryczna” [w:] „Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym”, M. Piszczek (red) ,Warszawa 2000.
- Baraniewicz M., „Stymulacja w naturalnym środowisku” [w:] „Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym”, M. Piszczek (red), Warszawa 2000.
- Baraniewicz M., „Podstawy edukacji funkcjonalnej uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym” [w:] Szkoły ćwiczeń Akademii Pedagogicznej w Krakowie przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, K. Gąsiorek, A. Rakowska(red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004.
- Baraniewicz M., „Głębokie upośledzenie umysłowe w kontekście komunikacyjnym” [w:] Gestem – Obrazem – Słowem, Pilc J., Przebinda E. (red). Materiały z III Krajowej Konferencji Wspomagające sposoby porozumiewania się. Stowarzyszenie Mówić bez Słów, Kraków 2005.
- Baraniewicz D., Baraniewicz M., „Możliwości komunikacyjne uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym” [w:] Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością. Teoria, diagnoza, wspomaganie”, Baran J., Mikrut A. (red). Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007.
- Baraniewicz M., „Rola przystosowań w nabywaniu aktywności własnych uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością” [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Mikrut A., Wolska D. (red), Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2012.
- Baraniewicz M., Rozwijanie zainteresowań uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością, [w:] Biuletyn Sieci MPD. Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Krok za Krokiem” w Zamościu, Zamość 2013;
- Baraniewicz M., Edukacyjne wymiary jakości życia uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością [w:] Smyczek A., Szczawiński P., Szwiec-Kolanko J., [red.] Podnoszenie jakości edukacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. Rozwiązania systemowe w placówce, w środowisku, w kraju, Fundacja Szkoła bez Barier, Kraków 2015;
- Baraniewicz D., Baraniewicz M. (2016), Podmiotowość osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - zagrożenia versus dobra praktyka, [w:] Podmiotowość osób niepełnosprawnych, wyzwania edukacji, rehabilitacji i socjalizacji, A. Gagat-Matuła (red.), Lwów Pais, s. 25-38, 2015;
- Baraniewicz D., Baraniewicz M., Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w drodze ku dorosłości, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Kwartalnik Naukowy nr 25, 2017;
